Olav Johansen er en dyslektisk leiemorder som har altfor lett for å forelske seg. Samtidig som han sliter med å få ferdig et langt kjærlighetsbrev, jobber han for dopkongen Hoffmann, og en dag får han et uventet oppdrag - å likvidere Hoffmanns unge, vakre og utro kone. Olav spionerer på henne og det
uunngåelige skjer; han forelsker seg. Snøen faller over Oslo og vinteren 1975 tegner til å bli den kaldeste i manns minne.
"Blod på snø er gjennomført håndverk fra start til slutt..."
Sindre Hovdenakk, VG
"Blod på snø' inneholder mye av den typen romantisert maskulinitet som man for eksempel kan finne i mafiafilmer. (...) Mulig det er politisk ukorrekt, men det virker på meg. Og det bidrar til å gjøre de beste passasjene i denne romanen til virkelig fin litteratur."
Torbjørn Ekelund, Dagbladet
"Blod på snø' er Nesbøs egen 'pulp fiction', i dobbelt forstand. Både en hyllest til den enkle, hardkokte fortellerstilen fra fortida, men også med paralleller til Quentin Tarantinos film. (...) Fortellergleden til Nesbø selv er det heller ingenting å si på. Som hyllest til sjangeren lykkes 'Blod på snø' også med å minne oss om at mange av gamle forbildene hadde gode litterære sider som ikke skal undervurderes."
Geir Rakvaag, Dagsavisen
"… en lek med litterære genrer og konvensjoner som det for krimnerdene av oss er umulig ikke å fryde seg over."
Ola Hegdal, Dagens Næringsliv
"Denne gang vil han noe annet enn å blåse liv i underholdningskrimmens loslitte persongalleri og demonstrere håndverkerens mesterskap. Derfor er jeg imponert over lille Blod på snø, en 173 siders beretning i jeg-form. (…) Nesbø behersker virkemidlene sine så godt. Språket er stramt, formuleringene presise, ordvalget tankevekkende."
Tarald Aano, Stavanger Aftenblad
"Du blir neppe særlig mørkredd etter å ha lest denne, men faren for å le er overhengende. Mens mange av plottvistene er så sjangertro at de nærmest kommer med egen værmelding, finnes her også små perler av mer subtile overraskelser underveis. Den store finalen er blodig og klønete og ikke minst hysterisk morsom, og en scene Cohen-brødrene sannsynligvis ville gått over lik for å få filmatisere."
Annette Orre, Vårt Land
"Blod på snø er en poetisk innrammet, upretensiøs krimhistorie som lodder dypere enn den later som. (…) Handling og språk flyter uanstrengt av gårde. Forfatteren bobler av fortellerglede, og leseren vil la seg smitte. Noen faste lesere av Nesbø vil nok føle seg snytt, tenke at dette er for lett og for lettvint, dette er en historie som slutter før den får ordentlig begynt. Men historien om den forelskede leiemorderen har samtidig kvaliteter som en må se lenge etter i en vanlig Nesbø-krim. Den poetiske innrammingen som fundamenterer tittelen Blod på snø er neddempet vakker i sin enkelthet, en antydning om livet slik det kunne vært."
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen