• Utgitt: 2015
  • Sider: 696
  • Innbundet
  • Serie: En sjøens helt nr. 4

Innbundet

kr. 349,-

Jon Michelet har opplevd enorm suksess med de tre første bindene i romaneposet “En sjøens helt: Skogsmatrosen”, “Skytteren” og “Gullgutten”. “Blodige strender” er fjerde bind i serien og fortsetter der “Gullgutten” slapp, i april 1942. Tjueåringen Halvor Skramstad befinner seg i New York etter at båten hans, M/T Vivian, ble torpedert utenfor Palm Beach i Florida. I New York finnes Nortraships arkiver med de såkalte Bad Elements Lists, dvs. lister med navn på sjøfolk som har begått forseelser eller på annen måte anses som skadevirkende. Et sted i dette arkivet finnes Halvors navn.

Med hyre på Kronprins Olav og håp om å komme til England legger Halvor ut på havet igjen. Siden gjør han marinetjeneste om bord i dampskipet Miragem, som seiler i en hemmelig operasjon på kysten av Nord-Afrika. Krigen til sjøs er et stadig mer dramatisk og blodig bakteppe for skildringene av Halvors tjeneste som matros, og av uhyggelige møter med svartelister, domstoler og elendige fengselsforhold. “Blodige strender” følger Halvor fram til D-dagen i juni 1944, i hans kamp for de allierte, for egen verdighet og for å vinne tilbake sin elskede Muriels kjærlighet.

kr. 349,-

Om Jon Michelet

Jon Michelet føddes den 14 juli 1944 i Moss. Han debuterte som forfatter i 1975 med romanen Den drukner ei som henges skal og har siden dess utgitt en lang rekke romaner, krimbøker, skuespill, en barnebok, ungdomsbøker og debattbøker. Han har og gitt ut fem bøker fra VM i fotball fra 1982 til 1998 sammen med Dag Solstad. Michelet har hatt mange spennende jobber, han har vært bland annet: avisredaktør, tv-vert, lokalpolitiker, styremedlem i fagforening, bryggearbeider, journalist og forlagssjef i Oktober.