• Utgitt: 2013
  • Sider: 147
  • Heftet/pocket
  • Serie: Erlend Loe 20 år som forfatter (nr.1)
  • Serie: Andreas Doppler nr. 1

Doppler – Erlend Loe – Roman

En samfunnskritisk roman om forbruk, eksistens … og en elgkalv ved navn Bongo. Min far er død. Og i går tok jeg en elg av dage. Hva kan jeg si. Det var den eller meg. Doppler er en vellykket mann av sin tid. Familiefar med to barn, fint hus og god jobb som han drar til hver morgen i sin Volvo. En dag faller han av sykkelen på en tur i marka. Halvt svimeslått registrerer han en ro han ikke har kjent på lenge. Han slipper de trivielle tankene om nytt bad og valget om armatur og fliser. Borte er også den evinnelige surringen av barnesangene fra sønnens tallrike videoer, mens erkjennelsen om farens død blir tydeligere.

Doppler forlater jobben, hjemmet og familien og flytter ut i skogen. Naturen er vakker, mørk og dyp og han finner selskap i en elgkalv han kaller Bongo. Han prøver å leve som jeger og sanker, men må erkjenne at når det gjelder behovet for skummet melk, må han ta steget videre til bytteøkonomi. Doppler er en fengslende, skarpsynt og morsom roman som byr på alvorlige undertoner og kritikk av det moderne forbrukersamfunnet, fra en av Norges mestselgende forfattere.