• Trykkeår 2002
  • Utgitt: 2002
  • Sider: 221
  • Innbundet og heftet/pocket
  • Serie: Cappelens storbøker

Fakta om Finland – Erlend Loe – Roman

Jeg drømmer om vann igjen. Drømmer at vannet er på meg og i meg og rundt meg, og at det flyter og flommer og drypper, og jeg har hørt at det å drømme om vann betyr forandring og hver gang jeg drømmer om vann tenker jeg; satan, forandring nå igjen. Skal det aldri ta slutt? Midt i Oslo bor en mann som har kommet frem til hvordan han skal beskytte sin enkle tilværelse mot livets kaos. Alt bør holdes så trygt og stillestående som mulig.

Hans yrke tillater ham å leve i et langsomt tempo, han lager brosjyrer. Men drømmejobben, en brosjyre som skal lokke norske turister til Finland, med sine nesten tohundretusen sjøer, får alt til å flyte for denne mannen som har et mildt sagt angstfylt forhold til vann. Erlend Loe ble genierklært allerede etter Tatt av kvinnen, Naiv.Super og L. Hans neste bok, Fakta om Finland, er preget av forfatterens glitrende humor, men samtidig fornemmer man en understrøm av lengsel og ensomhet hos hovedpersonen. Han frykter vann og flyt, han frykter forandring.

Fakta om Finland er suverent språkbevisst, uforutsigbar og underholdende.