• Utgitt: 2011
  • Sider 455
  • Innbundet eller pocket
  • Harry Hole (nr. 9)

Gjenferd – Jo Nesbø – Kriminalroman

Innbundet eller pocket

En ny Harry Hole! Harry kommer tilbake fra Hong Kong etter tre år og melder seg på Politihuset for å etterforske et nedprioritert og til og med allerede oppklart drap i narkomiljøet. Det er kommet et nytt dop på gata kalt fiolin, et opiat som gir færre overdosedødsfall, men også sterkere avhengighet. Harry får møte den antatte drapsmannen. Det er en gutt han ikke har sett på lenge, nemlig Oleg, sønnen til ekskjæresten Rakel. Nye overraskelser dukker opp, og det i utgangspunktet typiske dopdrapet får et omfang Harry ikke hadde forutsett. Og de fleste sporene peker én vei. Oppover.

Jo Nesbø ble først og fremst tjent for sine Kriminalromaner om førstebetjent Harry Hole. Nesbø er født og oppvokst i Molde. I dag er han en av Norges mest solgte forfatter. Jo Nesbø har under sitt liv vært skikkelig god innen flere helt usammenhengende yrker.  I tillegg til at Nesbø er forfatter så er han også musiker pluss at han er utdannet siviløkonom og finansanalytiker fra Norges Handelshøyskole. Jo har har arbeidet som journalist, aksjemegler og har i tillegg vært låtskriver og vokalist i popgruppen Di Derre.

I sin oppvekst var Nesbø fast bestemt på å bli fotballsspiller på Tottenham Hotspur FC. Jo Nesbø vant Norway Cup med Molde i 1978 da de møtte Os i Finalen. Nesbø ble kåret til banens beste og fikk gullstøvel. På høsten scoret han også to viktige mål mot Rosenborg da Molde gikk til finalen i junior-NM. Nesbø scoret i finalen som de vant mot Mjøndalen med 2-1. Dessverre røk begge korsbåndene i knærne, og han ble tvunget til å avslutte sin fotballkarrier.

På senere tid har Nesbø som forfatter like ofte brukt andre hovedkarakterer en Harry Hole som for eksempel I Sønnen der Simon Kefas er etterforsker og Blod på snø/Mere blod om leiemorderen Olav Johansen. I 2007 startet han også å skrive barnebøker.

9.5 Total Score

Add your review