hodejegerne - jo nesbø

• Utgitt: 2008
  • Sider 238
  • Innbundet eller pocket

Hodejegerne – Jo Nesbø – Kriminalroman

Innbundet eller pocket

Roger Brown er Norges mest vellykkede hodejeger. Han er gift med den vakre gallerieieren Diana Strom-Eliassen. For å finansiere det luksuslivet de lever, driver Roger med en farlig bigeskjeft som kunsttjuv.

Rogers opplegg går knirkefritt heilt til han møter nederlandske Clas Greve. Han er tilsynelatende den perfekte kandidaten til toppstillinga i det elektronikkfirmaet Roger jobber som hodejeger for; han eier også et nærmest uvurderlig bilde av Rubens. Å bryte seg inn hos Greve går problemfritt, men på vei ut med maleriet oppdager Roger noe som gjør at han snart er den det jaktes på.

Jo Nesbø ble først og fremst tjent for sine Kriminalromaner om førstebetjent Harry Hole. Nesbø er født og oppvokst i Molde. I dag er han en av Norges mest solgte forfatter. Jo Nesbø har under sitt liv vært skikkelig god innen flere helt usammenhengende yrker.  I tillegg til at Nesbø er forfatter så er han også musiker pluss at han er utdannet siviløkonom og finansanalytiker fra Norges Handelshøyskole. Jo har har arbeidet som journalist, aksjemegler og har i tillegg vært låtskriver og vokalist i popgruppen Di Derre.

I sin oppvekst var Nesbø fast bestemt på å bli fotballsspiller på Tottenham Hotspur FC. Jo Nesbø vant Norway Cup med Molde i 1978 da de møtte Os i Finalen. Nesbø ble kåret til banens beste og fikk gullstøvel. På høsten scoret han også to viktige mål mot Rosenborg da Molde gikk til finalen i junior-NM. Nesbø scoret i finalen som de vant mot Mjøndalen med 2-1. Dessverre røk begge korsbåndene i knærne, og han ble tvunget til å avslutte sin fotballkarrier.

På senere tid har Nesbø som forfatter like ofte brukt andre hovedkarakterer en Harry Hole som for eksempel I Sønnen der Simon Kefas er etterforsker og Blod på snø/Mere blod om leiemorderen Olav Johansen. I 2007 startet han også å skrive barnebøker.