• Sider 337
  • Pocket
  • Harry Hole (nr. 2)

Kakerlakkene – Jo Nesbø – Kriminalroman

Pocket

Dette er den 2e Harry Hole boken.

Den norske ambassadøren i Thailand blir funnet drept på et horehus i Bangkok, og i Oslo legges en plan for hvordan en skandale skal unngås. Politimannen Harry Hole setter seg på flyet med fylleånde og B12-sprøyter. Snart vandrer han rundt i Bangkoks bakgater blant opiumshus, templer, turistreklame, barneprostituerte og go-go-barer. Harry Hole oppdager etter hvert at det dreier seg om mer enn mord: Det er noe som kravler og kryper bak veggene. Noe som ikke tåler dagens lys.
“Kakerlakkene” er bok nummer to i serien om Harry Hole
.

Jo Nesbø ble først og fremst tjent for sine Kriminalromaner om førstebetjent Harry Hole. Nesbø er født og oppvokst i Molde. I dag er han en av Norges mest solgte forfatter. Jo Nesbø har under sitt liv vært skikkelig god innen flere helt usammenhengende yrker.  I tillegg til at Nesbø er forfatter så er han også musiker pluss at han er utdannet siviløkonom og finansanalytiker fra Norges Handelshøyskole. Jo har har arbeidet som journalist, aksjemegler og har i tillegg vært låtskriver og vokalist i popgruppen Di Derre.

I sin oppvekst var Nesbø fast bestemt på å bli fotballsspiller på Tottenham Hotspur FC. Jo Nesbø vant Norway Cup med Molde i 1978 da de møtte Os i Finalen. Nesbø ble kåret til banens beste og fikk gullstøvel. På høsten scoret han også to viktige mål mot Rosenborg da Molde gikk til finalen i junior-NM. Nesbø scoret i finalen som de vant mot Mjøndalen med 2-1. Dessverre røk begge korsbåndene i knærne, og han ble tvunget til å avslutte sin fotballkarrier.

På senere tid har Nesbø som forfatter like ofte brukt andre hovedkarakterer en Harry Hole som for eksempel I Sønnen der Simon Kefas er etterforsker og Blod på snø/Mere blod om leiemorderen Olav Johansen. I 2007 startet han også å skrive barnebøker.

9.5 Total Score

Add your review