• Utgitt: 2014
  • Sider 419
  • Pocket
  • Harry Hole (nr. 5)

Marekors – Jo Nesbø – Kriminalroman

Pocket

En hetebølge har rammet et feriestille Oslo. I en leilighet ved Vår Frelsers Gravlund begynner det å dryppe fra etasjen over og ned i en kasserolle med poteter. Det danner seg små, svarte klumper i det kokende vannet. Samtidig – i sin leilighet i Sofies gate – ligger førstebetjent Harry Hole på gulvet, forfyllet, forlatt og oppsagt. Han har sviktet alle sine nærmeste i sin fanatiske, men mislykkede jakt på å avsløre politikollegaen Tom Waaler som morder. Og om fire uker har ikke Harry lenger noen jobb.

Han vekkes av en telefon fra sjefen for Voldsavsnittet. En myrdet kvinne med en avklippet pekefinger er funnet. Harry Hole har fått sitt siste oppdrag. Sammen med den eneste andre førstebetjenten som ikke er på ferie: Tom Waaler.

Jo Nesbø ble først og fremst tjent for sine Kriminalromaner om førstebetjent Harry Hole. Nesbø er født og oppvokst i Molde. I dag er han en av Norges mest solgte forfatter. Jo Nesbø har under sitt liv vært skikkelig god innen flere helt usammenhengende yrker.  I tillegg til at Nesbø er forfatter så er han også musiker pluss at han er utdannet siviløkonom og finansanalytiker fra Norges Handelshøyskole. Jo har har arbeidet som journalist, aksjemegler og har i tillegg vært låtskriver og vokalist i popgruppen Di Derre.

I sin oppvekst var Nesbø fast bestemt på å bli fotballsspiller på Tottenham Hotspur FC. Jo Nesbø vant Norway Cup med Molde i 1978 da de møtte Os i Finalen. Nesbø ble kåret til banens beste og fikk gullstøvel. På høsten scoret han også to viktige mål mot Rosenborg da Molde gikk til finalen i junior-NM. Nesbø scoret i finalen som de vant mot Mjøndalen med 2-1. Dessverre røk begge korsbåndene i knærne, og han ble tvunget til å avslutte sin fotballkarrier.

På senere tid har Nesbø som forfatter like ofte brukt andre hovedkarakterer en Harry Hole som for eksempel I Sønnen der Simon Kefas er etterforsker og Blod på snø/Mere blod om leiemorderen Olav Johansen. I 2007 startet han også å skrive barnebøker.

10 Total Score

Add your review