• Sider 438
  • Innbundet eller pocket
  • Harry Hole (nr. 7)

Snømannen – Jo Nesbø – Kriminalroman

Innbundet eller pocket

Nesbø på sitt beste!
Dette er den syvende romanen om politietterforskeren Harry Hole, og det er november 2004. Harry Hole begynner å motta anonyme brev, om snømannen. Det er trolig en sammenheng mellom brevene og at Birgitte Hovseth er sporløst forsvunnet fra hjemmet på Oslo vestkant. I Hovseths hage er det satt opp en snømann, med øynene vendt mot huset. Harry Hole finner Birgittes mobiltelefon inni snømannen og skjerfet hennes rundt snømannens hals.

Snømannen er en ny og besettende seriemorderthriller fra Jo Nesbø. Leseren blir like opptatt av Harry Holes privatliv som av kriminalgåten. Harrys ekskjæreste Rakel forteller Harry at hun skal gifte seg med sin nye kjæreste, legen Mathias Lund-Helgesen. Men Harry og Rakel fortsetter å møtes. På jobben er hans nye medhjelper, Katrine Bratt, svært interessert i hans etterforskningsmetoder. Harry finner raskt en annen savnet kvinne, Kristina Ottersen, drept. Både Birgitte Hovseth og Kristina Ottersen har én ting felles: De har begge konsultert legen Vidar Hjelset. Sporene peker både bakover i tid og geografisk til Bergen.

Jo Nesbø ble først og fremst tjent for sine Kriminalromaner om førstebetjent Harry Hole. Nesbø er født og oppvokst i Molde. I dag er han en av Norges mest solgte forfatter. Jo Nesbø har under sitt liv vært skikkelig god innen flere helt usammenhengende yrker. I tillegg til at Nesbø er forfatter så er han også musiker pluss at han er utdannet siviløkonom og finansanalytiker fra Norges Handelshøyskole. Jo har har arbeidet som journalist, aksjemegler og har i tillegg vært låtskriver og vokalist i popgruppen Di Derre.

I sin oppvekst var Nesbø fast bestemt på å bli fotballsspiller på Tottenham Hotspur FC. Jo Nesbø vant Norway Cup med Molde i 1978 da de møtte Os i Finalen. Nesbø ble kåret til banens beste og fikk gullstøvel. På høsten scoret han også to viktige mål mot Rosenborg da Molde gikk til finalen i junior-NM. Nesbø scoret i finalen som de vant mot Mjøndalen med 2-1. Dessverre røk begge korsbåndene i knærne, og han ble tvunget til å avslutte sin fotballkarrier.

På senere tid har Nesbø som forfatter like ofte brukt andre hovedkarakterer en Harry Hole som for eksempel I Sønnen der Simon Kefas er etterforsker og Blod på snø/Mere blod om leiemorderen Olav Johansen. I 2007 startet han også å skrive barnebøker.