• Sider 327
  • Heftet
  • Serie: William Wisting nr. 7

Vinterstengt – Jørn Lier Horst – Kriminalroman
Bestselger

Heftet

«Vinterstengt» ble tildelt Bokhandlerprisen 2011. Høsttåken ligger tett over kystlandskapet. Ove Bakkerud skal ha en siste rolig helg på sommerstedet før vinterstengningen. Men han kommer frem til en hytte i kaos, herjet av innbruddstyver. Og på nabohytta: en mann mishandlet til døde. Politiførstebetjent William Wisting har sett groteske drap før. Men desperasjonen han er vitne til i Stavern denne høsten, er ny for ham. Og fra himmelen faller det døde fugler.

«Førsteklasses krim.»Sindre Hovdenakk, VG «Klassisk politikrim fra forfatter som kan faget … Jeg anbefaler alle som liker kriminalromaner å vie tid til Jørn Lier Horsts forfatterskap. Begynn gjerne med Vinterstengt.» Torbjørn Ekelund, Dagbladet.

Om Jørn Lier Horst

Jørn Lier Horst er en norsk kriminalforfatter som debuterte med boken Nøkkelvitnet i 2004. Historien i boken Nøkkelvitnet er basert på det det uoppklarte drapet på pensjonisten Ronald Ramm i Larvik i 1995. Debutboken Nøkkelvitnet er den første i en serie om politimannen William Wisting. Horst ble født den 27. februar 1970 i Bamble og er idag bosatt i Stavern. Jørn arbeidet frem til 2013 som etterforskningsleder i Vestfold politidistrikt

Idag er Jørn Lier Horst forfatter på fulltid, han arbeidet fram til september 2013 som etterforskningsleder i Vestfold politidistrikt så han har lang erfaring med kriminalsaker i det riktige liv. Horst har studert kriminologi, psykologi og filosofi og har også opprett som ekspertkommentator for VG i kriminalsaker.

Horsts bøker er oversatt til flere språk og han var vunnet flere priser som blant annet Glassnøkkelen, Bokhandlerprisen, Rivertonprisen, og den Svenska Deckarakademins pris för bästa till svenska översatta kriminalroman (denne hette tidligere The Martin Beck Award). Romanen Jakthundene ble tildelt alle de tre prisene Glassnøkkelen, Rivertonprisen og den Svenske Deckarakademins pris.